– Efter att ha stigit till rekordnivåer…
Bensin- och dieselpriserna har stigit och stigit den senaste tiden. Som tur är har de börjat minska igen, men den nuvarande världssituationen gör framtiden osäker. Priserna är för närvarande 30 % högre än vid årsskiftet. Och höga bensinpriser märks tydligt på ekonomin för den som kör mycket. Både för den enskilde pendlaren, men även för yrkeskörning. T.ex. taxibranschen har drabbats hårt och det blir i slutändan kunderna som får betala. Allt fler pendlare drabbas också av de kraftiga prisökningarna, och upplever en markant ökning av utgifterna.
På Amladcyklar har vi tyvärr inget inflytande på världsläget. Och vi har inget inflytande på vare sig bensin- eller dieselpriserna. Även om regeringen har lagt fram ett förslag, som ska hjälpa medborgarna med de höga priserna är det fortfarande en stor utgift. Närmare bestämt går förslaget ut på att drivmedelsskatten ska sänkas med bland annat 1,3 kronor mellan 1 juni och 31 oktober, utöver de 50 öre som redan aviserats och som börjar gälla i maj.
Men vi har ett stort utbud av ellastcyklar som för många kommer att kunna ersätta bilen. Till exempel har vår Ultimate Curve och vår Ultimate Harmony en räckvidd på 60 km. Så det finns goda möjligheter att ta sig runt. Både för institutioner, arbete och upphandling. Om ditt behov inte är så stort så har vi såklart även en lastcykel utan el. Oavsett vilka behov du har så ligger både inköpspriset och driftskostnaderna långt under vad det kostar att ha en bil. Många väljer att ha lastcykeln som bil nr 2 och stiger bensinpriserna igen, kommer den troligen i allt fler fall att vara det primära transportmedlet.
Vår poäng illustreras ganska fint i den här bilden, som vi lånat av Daniel Moser, som twitter för EastCambsCAN:
Aftonbladet: Därför är bensin och diesel så dyrt just nu